Τρίτη 25 Νοεμβρίου 2014

Έλεος πια με την παιδεία.Νέα τροπολογία Λοβέρδου φέρνει πάλι τα πάνω-κάτω στις Πανελλαδικές.



Μνημείο ασάφειας και προχειρότητας αποτελεί η τροπολογία του υπουργού Παιδείας και Θρησκευμάτων, Ανδρέα Λοβέρδου, η οποία υποτίθεται ότι ρυθμίζει το εκπαιδευτικό πρόγραμμα του Γενικού Λυκείου και δη το σύστημα εισαγωγικών εξετάσεων στην τριτοβάθμια εκπαίδευση.
Παρόλο που βρισκόμαστε ήδη στα τέλη του Νοέμβρη, οι μαθητές της Β' Λυκείου δεν γνωρίζουν ακόμα σε ποια επιστημονική κατεύθυνση θα ενταχθούν τα τμήματα προτίμησής
τους. Το πρόβλημα είναι μεγαλύτερο για τους μαθητές της Θετικής Κατεύθυνσης, με την απόφαση του κ. Λοβέρδου να εντάξει στα πανελλαδικώς εξεταζόμενα μαθήματα την Πληροφορική εναλλακτικά με τη Χημεία, χωρίς ωστόσο να ορίζει σαφώς, μέχρι στιγμής, πώς θα γίνεται η επιλογή από τους μαθητές.
Η τροπολογία του υπουργού Παιδείας αναφέρει: «Όσοι επιλέγουν το Επιστημονικό Πεδίο Εξειδίκευσης (ΕΠΕ) «Θετικές και Τεχνολογικές Επιστήμες» δηλώνουν υποχρεωτικά την προτίμησή τους ανάμεσα στα μαθήματα της Χημείας και της Πληροφορικής, ανάλογα με τις Σχολές ή τα Τμήματα όπου επιθυμούν να ενταχθούν».
Για ποιες Σχολές και Τμήματα, όμως, απαιτείται εξέταση στη Χημεία και για ποιες στην Πληροφορική, παραμένει ασαφές, παρόλο που η αιτιολογική έκθεση της τροπολογίας αναφέρει ότι «ορίζονται λεπτομερέστερα οι Σχολές, τα Τμήματα και οι Εισαγωγικές Κατευθύνσεις όπου μπορούν να εισάγονται, κατόπιν πανελλαδικών εξετάσεων, οι απόφοιτοι Γενικού και Επαγγελματικού Λυκείου».
Αυτός ο «λεπτομερής» ορισμός συνίσταται στο εξής: «Με απόφαση του Υπουργού Παιδείας και Θρησκευμάτων, η οποία εκδίδεται το αργότερο μέχρι την 1η Μαρτίου εκάστου έτους, δημοσιεύεται στην Εφημερίδα της Κυβερνήσεως και ισχύει για τις πανελλαδικές εξετάσεις του επόμενου έτους, ορίζεται και τροποποιείται ο αριθμός και η ονομασία των επιστημονικών πεδίων ειδίκευσης, η ένταξη των Σχολών, των Τμημάτων και των Εισαγωγικών Κατευθύνσεων σε αυτά, καθώς και τα ειδικά μαθήματα, οι υγειονομικές εξετάσεις και οι πρακτικές δοκιμασίες για συγκεκριμένες Σχολές, Τμήματα ή Εισαγωγικές Κατευθύνσεις».
Δηλαδή, οι μαθητές της φετινής Β' Λυκείου, οι οποίοι έχουν ήδη επιλέξει Θετική Κατεύθυνση, θα πρέπει να περιμένουν μέχρι ο κ. Λοβέρδος να συντάξει τον κατάλογο των Σχολών και των Τμημάτων, για να δουν αν θα εξεταστούν στη Χημεία ή στην Πληροφορική. Και αυτό το «τροπάρι» θα επαναλαμβάνεται κάθε χρόνο, ανάλογα με τον υπουργό Παιδείας, τους ειδικούς του συμβούλους και ποιες ομάδες επιθυμούν να ικανοποιήσουν.
Με την ένταξη της Πληροφορικής στα εξεταζόμενα μαθήματα, δημιουργείται στην ουσία ένα νέο επιστημονικό πεδίο, ως προέκταση του δευτέρου. Το πρακτικό πρόβλημα που προκύπτει είναι πώς θα υποστηριχτούν ειδικά στα μικρά σχολεία της επαρχίας, με τις μεγάλες ελλείψεις εκπαιδευτικών, τμήματα εντός του 2ου ΕΠΕ για μαθητές οι οποίοι επιθυμούν να εξεταστούν στη Χημεία, αν ο αριθμός τους είναι μικρός.
Επιπλέον, μείζον ζήτημα δημιουργείται με τα τμήματα των Πολυτεχνικών Σχολών της χώρας, καθώς για άλλα θα απαιτείται εξέταση στη Χημεία και για άλλα στην Πληροφορική. Έτσι, για ένα μαθητή που επιθυμεί να περάσει για παράδειγμα στους Χημικούς Μηχανικούς, θα αποκλείεται από τις επιλογές του το Τμήμα των Ηλεκτρολόγων Μηχανικών, καθώς όπως αφήνει να εννοηθεί ο κ. Λοβέρδος, θα έχει ενταχθεί στο πεδίο με εξεταζόμενο μάθημα την Πληροφορική. Και αν το παράδειγμα είναι προφανές στην περίπτωση των Χημικών Μηχανικών, τι θα συμβεί με τμήματα όπως οι Μηχανολόγοι: θα επιλεχθεί ως εξεταζόμενο μάθημα η Πληροφορική ή η Χημεία, καθώς είναι και τα δύο επιστημονικά αντικείμενα απαραίτητα. Αντίστοιχα προβλήματα αναμένεται να δημιουργηθούν και με τις Γεωπονικές Σχολές.
Ο κ. Λοβέρδος με το να αφήνει σε γενικόλογες διατυπώσεις το μέλλον των μαθητών της χώρας, επιθυμεί να πετάξει το «μπαλάκι» σε άλλους, οι οποίοι θα κληθούν να βγάλουν το φίδι από την τρύπα και πιθανώς να είναι οι ίδιες οι Σχολές. Για να εξυπηρετήσεις τις επιθυμίες συμβούλων του, όπως έχει κατηγορηθεί για το θέμα, επιβαρύνει με αβεβαιότητα την ήδη εύθραυστη ψυχολογία των μαθητών, σε μία κρίσιμη για τη ζωή τους στιγμή, που δυστυχώς χαρακτηρίζεται από μεγάλη πίεση και άγχος, περιορίζοντας μάλιστα τις επιλογές τους.
Ένα ακόμα σημείο με σημασία της τροπολογίας Λοβέρδου είναι η αφαίρεση της Λογοτεχνίας από το εξεταζόμενο μάθημα της Νεοελληνικής Γλώσσας. Ο υπουργός Παιδείας υποβαθμίζει έτσι τη Νεοελληνική Λογοτεχνία, παρά το ρόλο της ως συστατικό στοιχείο του ελληνικού πολιτισμού.
Αντί για ένα εθνικό σχέδιο για την παιδεία, με μακρόπνοη προοπτική, ο κ. Λοβέρδος νομοθετεί κόντρα ακόμα και στις ίδιες του τις εξαγγελίες. Είχε πει ότι δεν θα κάνει σημαντικές παρεμβάσεις στο εξεταστικό, θεωρώντας ίσως λεπτομέρεια ότι φέρνει τα πάνω-κάτω στον προγραμματισμό των μαθητών, είχε πει ότι θα επανεξετάσει την Τράπεζα Θεμάτων, την οποία διατηρεί, επιχειρεί να καλύψει τα κενά στα σχολεία με «εθελοντισμό», υποχρεώνει σε δραματική υποχρηματοδότηση τα πανεπιστημιακά ιδρύματα και τελικά υπονομεύει το σχεδιασμό της εκπαίδευσης στη χώρα. Μέχρι σήμερα, οι Έλληνες επιστήμονες διαφήμιζαν την Ελλάδα σε όλο τον κόσμο, τι θα γίνει άραγε στη μετά Λοβέρδου εποχή; Τα δείγματα γραφής από τις θητείες του στα υπουργεία Εργασίας και Υγείας προδιαγράφουν, πάντως, δυσοίωνο το μέλλον.



Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου