Πέμπτη 30 Ιουλίου 2015

Στο κυνήγι των αποδείξεων.Σαρωτικοί έλεγχοι στην αγορά.



Σαφάρι ελέγχων στην αγορά ξεκινά η Γ.Γ. Πληροφοριακών Συστημάτων, δίνοντας έμφαση στην υποχρέωση των επιχειρηματιών να εκδίδουν αποδείξεις.
Σαφάρι ελέγχων στην αγορά ξεκινά η Γ.Γ. Πληροφοριακών Συστημάτων, δίνοντας έμφαση στην υποχρέωση των επιχειρηματιών να εκδίδουν αποδείξεις. Ήδη οι εφορίες έχουν παραλάβει τη σχετική εγκύκλιο, όπου διευκρινίζεται ακριβώς ο τρόπος διεκπεραίωσης των ελέγχων.
Βασικό στοιχείο της νέας εγκυκλίου είναι πως οι ελεγκτές θα ζητούν την επίδειξη της
απόδειξης από τον πελάτη έξω από το κατάστημα ή την έδρα του επαγγελματία (ιατρείο, συνεργείο, εκπαιδευτήριο κ.ά.). Βάσει της εγκυκλίου, μόνο αν δεν υπάρχει ή δεν επιδεικνύεται αυτή ο έλεγχος θα συνεχίζεται εντός του καταστήματος ή της επιχείρησης.

Η εγκύκλιος

Αναλυτικά, όπως ρητά ορίζουν οι οδηγίες της Γενικής Γραμματείας Δημοσιονομικών Εσόδων: «Κάθε συνεργείο μερικού επιτόπιου ελέγχου όταν διαπιστώνει διακίνηση αγαθών στον δρόμο ή έξοδο πελατών από κάθε είδους επαγγελματική εγκατάσταση πώλησης αγαθών ή παροχής υπηρεσιών, θα ζητά το προβλεπόμενο από τον νόμο παραστατικό διακίνησης ή πώλησης. Εφόσον διαπιστωθεί ότι εκδόθηκε το προβλεπόμενο από τον νόμο παραστατικό, θα σημειώνονται τα στοιχεία του εκδότη (ονοματεπώνυμο ή επωνυμία, ΑΦΜ, διεύθυνση, αρμόδια ΔΟΥ). Στην περίπτωση αυτή δεν υπάρχει λόγος για την είσοδο των μελών του συνεργείου στην επαγγελματική εγκατάσταση του επιτηδευματία».

Σε περίπτωση που διαπιστωθεί ότι πελάτης καταστήματος δεν διαθέτει απόδειξη για τα προϊόντα που αγόρασε ή αρνείται να την επιδείξει, τότε η ΓΓΔΕ σημειώνει ότι «τα μέλη του συνεργείου θα εισέρχονται στην επαγγελματική εγκατάσταση, θα αναφέρουν την ιδιότητά τους, θα επιδεικνύουν την εντολή ελέγχου και την αστυνομική τους ταυτότητα, και θα επαληθεύουν την παράβαση, θεωρώντας ταυτόχρονα τα βιβλία (στις περιπτώσεις όπου η επιχείρηση υποχρεούται σε ενημέρωση βιβλίων και εφόσον αυτά επιδειχθούν) και τα στοιχεία της επιχείρησης (ημερομηνία ελέγχου, ονοματεπώνυμο υπαλλήλων, υπογραφές). Στη συνέχεια θα ελέγχουν αν αποδόθηκαν οι επιρριπτόμενοι και παρακρατούμενοι φόροι (ΦΠΑ, ΦΜΥ, αμοιβές τρίτων, κλπ.), θα αναζητείται η υποβληθείσα δήλωση και η σχετική ταυτότητα οφειλής».

Ταβέρνες, εστιατόρια, μπαρ

Ειδικότερα, όταν πρόκειται για ελέγχους που διενεργούνται σε ταβέρνες, εστιατόρια, μπαρ, καφενεία και πιτσαρίες ή γενικά καταστήματα εστίασης και αναψυχής, οι ελεγκτές θα εισέρχονται στο κατάστημα για να ελέγξουν την έκδοση αποδείξεων.

«Ευνόητο είναι ότι στις περιπτώσεις επιχειρήσεων εστιάσεως και αναψυχής (π.χ. ταβέρνες, εστιατόρια, ψησταριές, πιτσαρίες, καφενεία, μπαρ κλπ.) η είσοδος εντός του καταστήματος ή στους εξωτερικούς χώρους αυτού είναι απαραίτητη, προκειμένου να διαπιστωθεί η έκδοση παραστατικού λιανικής πώλησης για την επιτόπια κατανάλωση φαγητών, ποτών κλπ.» σημειώνεται χαρακτηριστικά στην εγκύκλιο.

Ιατρεία, συνεργεία, εκπαιδευτήρια

Ειδικές οδηγίες δίδονται για τους ελέγχους σε μια σειρά επαγγελματιών οι οποίοι μέχρι το τέλος του 2013 είχαν υποχρέωση τήρησης πρόσθετων βιβλίων ασφαλών πληροφοριών.

Πρόκειται για ιατρεία, συνεργεία, εκπαιδευτήρια, γυμναστήρια και άλλες επαγγελματικές ομάδες, για τις οποίες από την 1η Ιανουαρίου 2014 καταργήθηκε η υποχρέωση τήρησης πρόσθετων βιβλίων. Στις περιπτώσεις αυτές οι ελεγκτές θα πρέπει «να ζητούν πληροφορίες από τους εξερχόμενους πελάτες για τις υπηρεσίες που τους παρείχαν οι παραπάνω επαγγελματίες φορολογούμενοι και στη συνέχεια να ελέγχουν αν εκδόθηκαν τα προβλεπόμενα παραστατικά».

Εκπρόθεσμες δηλώσεις ΦΠΑ

Στην εγκύκλιο επισημαίνεται επίσης ότι «ιδιαίτερη προσοχή πρέπει να δίδεται στις περιπτώσεις όπου διαπιστώνεται η μη απόδοση ή η ανακριβής απόδοση ΦΠΑ και παρακρατούμενων και επιρριπτόμενων φόρων. Στις περιπτώσεις αυτές θα υποδεικνύεται εγγράφως, με απλή κοινοποίηση σχετικού σημειώματος, στον υπόχρεο να εκπληρώσει τις φορολογικές υποχρεώσεις του, υποβάλλοντας εκπρόθεσμες αρχικές ή τροποποιητικές δηλώσεις με τις νόμιμες προσαυξήσεις. Για τα παραπάνω θα ενημερώνεται εγγράφως και η αρμόδια για τον έλεγχο ΔΟΥ (εφόσον είναι άλλης αρμοδιότητας), προκειμένου σε περίπτωση μη υποβολής των προαναφερόμενων δηλώσεων να προγραμματίσει και διενεργήσει τους σχετικούς ελέγχους. Σε περίπτωση που από τις υποβληθείσες δηλώσεις ΦΠΑ επιχειρήσεων που πωλούν αγαθά ή παρέχουν υπηρεσίες που υπόκεινται σε διαφορετικούς συντελεστές ΦΠΑ (π.χ. φαρμακεία, εστιατόρια κλπ.) προκύπτουν υπόνοιες μετακύλισης του ΦΠΑ στον χαμηλότερο συντελεστή, η αρμόδια για τον έλεγχο ΔΟΥ θα προχωρά σε έλεγχο».

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου