Παρασκευή 17 Νοεμβρίου 2017

Μητσοτάκης για το προσφυγικό." Εμείς θα φυλάξουμε τα θαλάσσια σύνορα της πατρίδας μας"



Με θέμα την αντιμετώπιση της προσφυγικής και μεταναστευτικής κρίσης διεξήχθη η συζήτηση στο Προσυνέδριο της Νέας Δημοκρατίας που διεξήχθη στη Χίο.Ο Κυριάκος Μητσοτάκης εξαπέλυσε επίθεση στην κυβέρνηση για τη διαχείριση της κρίσης. «Η κυβέρνηση δεν είχε κανένα απολύτως σχέδιο για την αντιμετώπιση αυτής της κρίσης. Ή μάλλον, είχε σχέδιο να υιοθετήσει μία πολιτική ανοιχτών συνόρων, να καταντήσει την Ελλάδα ένα κέντρο μεταφοράς προσφύγων και μεταναστών προς τη Δυτική Ευρώπη. Να
απορρίψει την κεντρική αρχή, ότι σύνορα υπάρχουν και στη θάλασσα. Δεν υπάρχουν μόνο στη ξηρά. Δεν ξεχνάμε τη φράση του κ. Τσίπρα, ότι η θάλασσα δεν έχει σύνορα» τόνισε χαρακτηριστικά ο αρχηγός της Νέας Δημοκρατίας.

Οι προτάσεις της Νέας Δημοκρατίας για το μεταναστευτικό

Ο Κυριάκος Μητσοτάκης ανέλυσε τις προτάσεις του κόμματός του για τη διαχείρηση της προσφυγικής κρίσης, σχέδιο που βασίζεται σε πέντε πυλώνες. «Θέλω λοιπόν να το πω και από εδώ ξεκάθαρα: Εμείς ως Νέα Δημοκρατία δεν πρόκειται να ανεχθούμε τα νησιά του Βορειοανατολικού Αιγαίου να γίνουν μόνιμο «πάρκινγκ» ψυχών. Με μόνιμη παρουσία προσφύγων και μεταναστών πολύ μεγαλύτερη από τις αντοχές της τοπικής κοινωνίας και της τοπικής οικονομίας. Και επιτρέψτε μου να σας πω, ότι αυτό είναι κάτι το οποίο είχα την ευκαιρία να το πω και στο Ευρωκοινοβούλιο πριν από δύο μέρες, όταν μίλησα σε ευρωβουλευτές του Ευρωπαϊκού Λαϊκού Κόμματος, της πολιτικής μας οικογένειας και με ρώτησαν τι γίνεται με το προσφυγικό - μεταναστευτικό πρόβλημα» ανέφερε στην ομιλία του μεταξύ άλλων ο Κυριάκος Μητσοτάκης.

Ο αρχηγός της ΝΔ τόνισε χαρακτηριστικά:

Πρώτον, επιτάχυνση των διαδικασιών εξέτασης αιτημάτων ασύλου. Αν δεν κάνω λάθος, τα αιτήματα αυτά εξετάζονται στην Ευρώπη εντός 4 - 6 εβδομάδων σε πρώτο και δεύτερο βαθμό. Το ίδιο πρέπει να συμβεί και εδώ. Ο λόγος για τον οποίον οι αιτήσεις αυτές χρονίζουν είναι γνωστός. Δευτεροβάθμιες επιτροπές οι οποίες λειτουργούν σε πολύ χαμηλότερη δυναμικότητα από αυτήν που απαιτείται και πολλές φορές λειτουργούν - θα το πω και ανοιχτά - και με ένα ιδεολογικό πρόσημο, διότι έχουν και μία συγκεκριμένη άποψη για το πώς πρέπει να χορηγούνται και να εξετάζονται τα αιτήματα ασύλου. Άμεση λοιπόν επιτάχυνση της διαδικασίας χορήγησης ασύλου, διότι γνωρίζουμε ότι όλοι όσοι θα φτάσουν σήμερα στην Ελλάδα θα αιτηθούν ασύλου από την ελληνική Πολιτεία και αυτά τα αιτήματα πρέπει να αντιμετωπίζονται εντός 6 εβδομάδων. Και από την στιγμή που ένα αίτημα θα απορρίπτεται σε πρώτο βαθμό, θα πρέπει αυτός του οποίου το αίτημα έχει απορριφθεί, να πηγαίνει σε ένα κλειστό κέντρο φιλοξενίας.

Θέλω να είμαι απολύτως ξεκάθαρος σε αυτό. Πρώτοι θέσαμε στο δημόσιο διάλογο τη έννοια των κλειστών προαναχωρησιακών κέντρων. Αυτά δεν έγιναν ποτέ. Και δεν έγιναν, επειδή ακριβώς υπάρχει συγκεκριμένη ιδεολογική αντίδραση από έναν πυρήνα εντός του ΣΥΡΙΖΑ για τη λειτουργία τέτοιων κέντρων. Εμείς, λοιπόν, σε αυτό το ζήτημα είμαστε απολύτως ξεκάθαροι. Διάκριση μεταξύ προσφύγων και παράτυπων μεταναστών. Οι παράτυποι μετανάστες, αυτοί οι οποίοι δεν δικαιούνται ασύλου, μέχρι που να επιστραφούν στην Τουρκία, θα πρέπει να φιλοξενούνται σε κλειστές δομές φιλοξενίας και φυσικά θα πρέπει οι διαδικασίες επιστροφής στην Τουρκία να επιταχυνθούν στο μέγιστο δυνατό. Διότι σήμερα δεν γίνονται επιστροφές. Ακούσαμε και τους αριθμούς. Είναι κάπου μεταξύ 1.500 και 2.000 οι άνθρωποι οι οποίοι έχουν επιστραφεί από τα νησιά στην Τουρκία, αλλά σε αυτούς θα πρέπει να συμπεριλάβετε και ένα σημαντικό αριθμό κοντά στους 1.000, οι οποίοι επέστρεψαν οικειοθελώς. Δεν ήταν αποτέλεσμα, δηλαδή, μιας απόφασης της ελληνικής διοίκησης η επιστροφή τους στην Τουρκία.

Όσο δεν έχουμε επιστροφές, τόσο νομοτελειακά θα αυξάνει ο αριθμός στα νησιά. Όσο καθυστερούν οι αιτήσεις ασύλου, τόσο θα μειώνεται ο αριθμός αυτών που θα παίρνουν άσυλο και θα έχουν τη δυνατότητα στη συνέχεια ελεύθερα να μπορούν να μετακινηθούν στην υπόλοιπη Ελλάδα. Άρα επιτάχυνση των διαδικασιών ασύλου, κλειστά προαναχωρησιακά κέντρα, γρήγορη επιστροφή στην Τουρκία, αυτών οι οποίοι πρέπει να επιστρέψουν, σε πλήρη εναρμόνιση με την κοινή δήλωση με τη συμφωνία Ευρωπαϊκής Ένωσης και Τουρκίας.

Δεύτερος πυλώνας και πολύ σημαντικός για μένα, είναι η απόλυτη διαφάνεια στη διαχείριση εθνικού και ευρωπαϊκού χρήματος. Έχουν διατεθεί, φίλες και φίλοι, πάρα πολύ σημαντικά κονδύλια από την Ευρώπη για την αντιμετώπιση του προσφυγικού προβλήματος. Αν αθροίσουμε όλους τους πόρους και όλα τα Ταμεία τα οποία χρηματοδοτούν τέτοιες δράσεις, πλησιάζουμε σε ένα ποσό το οποίο προσεγγίζει το 1 δις ευρώ. Το πώς ακριβώς έχουν διατεθεί αυτά τα χρήματα, που έχουν πάει, εάν υπάρχει πραγματικό αντίκρισμα στις τοπικές κοινωνίες, εάν υπάρχει ουσιαστική λογοδοσία από τις Μη Κυβερνητικές Οργανώσεις που παίρνουν αυτά τα χρήματα, εάν τα χρήματα κατευθύνονται αντί να πηγαίνουν σε ανταποδοτικές δράσεις στο να κάνουν κάποιοι προσλήψεις για να μπορούν με αυτό τον τρόπο να ικανοποιούν την εκλογική τους πελατεία, όλα αυτά δεν τα γνωρίζουμε αλλά θα τα μάθουμε. Βέβαια έχει θέσει πολλές ερωτήσεις και ο Μιλτιάδης Βαρβιτσιώτης ο οποίος κάνει μια εξαιρετική δουλειά για το πρόβλημα στη Βουλή. Δυστυχώς, όμως, οι απαντήσεις τις οποίες έχουμε πάρει από τον αρμόδιο Υπουργό δεν είναι ικανοποιητικές και είμαι μάλλον επιεικείς στην ορολογία την οποία χρησιμοποιώ.

Ταυτόχρονα με τη διαφάνεια στη διαχείριση δημόσιου χρήματος θα πρέπει να υπάρχει μια αυστηρή οριοθέτηση του ρόλου των Μη Κυβερνητικών Οργανώσεων. Θέλω για άλλη μια φορά να συγχαρώ τις σοβαρές Μη Κυβερνητικές Οργανώσεις για το σπουδαίο έργο το οποίο επιτελούν. Να συγχαρώ τους Γιατρούς του Κόσμου, τον κ. Κανάκη και στο πρόσωπό του όλες τις άλλες Μη Κυβερνητικές Οργανώσεις οι οποίες διέπονται από αρχές ανταποδοτικότητας, διαφάνειας, λογοδοσίας και ανθρωπισμού. Αναγνωρίζουμε πάρα πολύ καλά ότι δεν είναι όλες οι Μη Κυβερνητικές Οργανώσεις έτσι. Και γνωρίζετε και εσείς καλύτερα από εμένα ποιος ήταν ο ρόλος κάποιων Μη Κυβερνητικών Οργανώσεων τα χρόνια της μεγάλης έξαρσης του προσφυγικού. Ποια ήταν η ατζέντα τους και τι ρόλο τελικά επιτέλεσαν;

Άρα πιστοποιημένο Μητρώο όλων των Μη Κυβερνητικών Οργανώσεων και ξεκάθαρος έλεγχος της δράσης του στα πλαίσια ενός συνολικού σχεδίου πολιτικής για το προσφυγικό -μεταναστευτικό έτσι ώστε να γνωρίζουμε επακριβώς ο καθένας τι κάνει, που το κάνει και πως πρέπει να κινείται.

Τρίτος πυλώνας, η φύλαξη και η προστασία των συνόρων και των θαλασσίων ορίων της χώρας. Σύνορα υπάρχουν στην ξηρά, σύνορα υπάρχουν και στη θάλασσα. Η φύλαξη των συνόρων είναι όρος εθνικής κυριαρχίας. Τα σύνορα της Ελλάδας είναι και σύνορα της Ευρώπης όπως θυμίζω συχνά στους Ευρωπαίους συνομιλητές μου. Δεν μπορούμε να έχουμε έναν ασφαλή χώρο εσωτερικής μετακίνησης πολιτών στη Ζώνη Σέγκεν χωρίς να φυλάσσουμε τα εξωτερικά μας σύνορα. Και αυτή είναι μια αποστολή την οποία ούτε μπορούμε ούτε πρέπει να επωμιστούμε μόνοι μας ως χώρα. Θα πρέπει να υπάρχει συνεργασία με την Ευρώπη όπως και ευρωπαϊκή υποστήριξη και χρηματοδότηση για αυτές τις δράσεις.

Η συνεργασία με την FRONTEX είναι μια διαδικασία η οποία είναι ικανοποιητική αν και γνωρίζω ότι έχει ορισμένα προβλήματα. Είναι όμως μια πρώτη κίνηση στην κατεύθυνση να αποκτήσει η Ευρώπη στο μέλλον μια ευρωπαϊκή δύναμη φύλαξης των εξωτερικών της συνόρων. Και εμείς αυτή την εξέλιξη, φίλες και φίλοι, σας το λέω εδώ από τη Χίο, δεν πρέπει να τη φοβόμαστε. Διότι η Ευρώπη πρέπει να μπει σε αυτό το «παιχνίδι», γιατί αν δεν μπει, θα συμβεί κάτι που υπονόησε ο κ. Γαληνός ο Δήμαρχος της Λέσβου: Να γίνουν τα νησιά του νοτιοανατολικού Αιγαίου ένα πιόνι σε μια μεγαλύτερη σκακιέρα, σε ένα μεγαλύτερο «παιχνίδι». Κάποιοι μπορεί να βολεύονται με το να παρκάρουν πρόσφυγες και μετανάστες στα νησιά του βορειοανατολικού Αιγαίου, να μας δίνουν και κάποια χρήματα, διότι δεν θέλουν να επωμιστούν τη δική τους ευθύνη και αρμοδιότητα. Και αυτή η ευθύνη είναι να φυλάσσουν τα σύνορά μας, τα ευρωπαϊκά σύνορα, να επωμιστούν το βάρος, και να απορροφούν και αυτοί με τη σειρά τους ένα ποσοστό προσφύγων στις δικές τους χώρες. Και αυτό, φίλες και φίλοι, αν δεν το πράξουν εμείς δεν πρόκειται να το ανεχτούμε.

Και έρχομαι τώρα στον τέταρτο πυλώνα της πολιτικής μας, τη διαμόρφωση μιας σωστής και συγκροτημένης ευρωπαϊκής πολιτικής αλληλεγγύης και αμοιβαίας κατανομής βαρών εντός της Ευρωπαϊκής Ένωσης. Είναι πάρα πολύ άδικο η Ελλάδα εξαιτίας και μόνο της γεωγραφίας της να επωμίζεται μόνη της το πολύ μεγάλο βάρος διαχείρισης προσφυγικών και μεταναστευτικών ροών. Τα προγράμματα μετεγκατάστασης ήταν η πρώτη δειλή απόδειξη ότι υπάρχει κάποια έστω ευρωπαϊκή αλληλεγγύη στην κατανομή των προσφύγων σε όλη την Ευρώπη. Δυστυχώς όμως τα προγράμματα αυτά είναι ημιτελή, έληξαν μάλιστα κιόλας, το τρέχον πρόγραμμα έχει ολοκληρωθεί. Γιατί; Διότι δυστυχώς υπάρχουν μια σειρά από ευρωπαϊκές χώρες με πρώτες τις λεγόμενες χώρες του Βίζενγκραντ της κεντρικής Ευρώπης, οι οποίες αρνούνται πεισματικά να υποδεχθούν έστω και έναν πρόσφυγα στο πλαίσιο των προγραμμάτων μετεγκατάστασης.

Όμως, φίλες και φίλοι, αυτό σε καμία περίπτωση δεν μπορεί να χαρακτηριστεί ως εκδήλωση ευρωπαϊκής αλληλεγγύης. Οι συνολικοί αριθμοί των προσφύγων και των μεταναστών που μπήκαν στην Ευρώπη και χαίρομαι που παρουσίασε ο κ. Συρίγος τα στοιχεία, είναι σχετικά περιορισμένοι τον τελευταίο χρόνο σε σχέση με το τι συνέβαινε σε άλλες χρονιές. Είναι πάρα πολύ εύκολο για την Ευρώπη, για αυτούς που απολαμβάνουν καθεστώς διεθνούς προστασίας, για τους πρόσφυγες, να γίνει ένας πραγματικός επιμερισμός σε όλα τα ευρωπαϊκά Κράτη ανάλογα με το μέγεθος και την οικονομική δυνατότητα κάθε χώρας. Αν συνέβαινε αυτό, θα ήταν πολύ εύκολο για κάθε χώρα να μπορέσει να απορροφήσει έναν μικρό αριθμό προσφύγων και να τους εντάξει χωρίς καμία απολύτως δυσκολία στις τοπικές κοινωνίες. Εδώ όμως δυστυχώς, είναι που πέφτουμε θύματα του εύκολου λαϊκισμού και του εύκολου εθνικισμού που υπονομεύει τέτοιες πολιτικές αλληλεγγύης.

Εμείς λοιπόν ως Ελλάδα έχουμε κάθε λόγο να επιμένουμε να διεκδικούμε μεγαλύτερη ευρωπαϊκή αλληλεγγύη. Αλληλεγγύη δεν σημαίνει μόνο χρήματα αλλά και δίκαιο επιμερισμό των βαρών σε όλες τις ευρωπαϊκές χώρες. Σημαίνει επίσης και έναν ενιαίο κανονισμό ασύλου για όλη την Ευρώπη, όπως και επαναξιολόγηση του κανονισμού του Δουβλίνου ο οποίος έχει εξαντλήσει ξεπεράσει πια τη χρησιμότητά του. Η εφαρμογή του βάζει σε κίνδυνο σήμερα που μιλάμε να σταλούν πίσω στην Ελλάδα άνθρωποι οι οποίοι μπήκαν παράνομα στην Ευρώπη και εντοπίζονται σε κάποια άλλη ευρωπαϊκή χώρα. Βάσει του Δουβλίνου το οποίο έχει επανεργοποιηθεί, αυτά μπορεί να επιστραφούν στην Ελλάδα. Άρα χρειάζεται από την Ευρώπη μια συνολική πολιτική αντιμετώπισης αυτού του προβλήματος η οποία θα δώσει έμφαση και στην αντιμετώπιση των γενεσιουργών αιτιών των προσφυγικών και μεταναστευτικών ροών. Και αυτές είναι ο πόλεμος, η φτώχεια και ο αποκλεισμός σε πολλές χώρες του τρίτου κόσμου οι οποίες πρέπει να υποστηριχθούν οικονομικά από την Ευρώπη ώστε να αντιμετωπίσουμε το πρόβλημα εκεί που γεννιέται και όχι εκεί που εκδηλώνεται. Να τελειώσει επιτέλους αυτός ο τραγικός πόλεμος στη Συρία, να βρουν οι χώρες της υποσαχάριας Αφρικής τη δική τους οικονομική δυναμική, ώστε οι άνθρωποι να καταλαβαίνουν ότι μπορούν να έχουν μια προοπτική στον τόπο τους, αντί να αναζητούν ένα καλύτερο μέλλον σε μια ήπειρο η οποία δεν μπορεί πια και δεν αντέχει να φιλοξενήσει τόσο μεγάλο αριθμό οικονομικών μεταναστών.

Τελειώνω με τον πέμπτο πυλώνα της πολιτικής μας που αφορά τη στήριξη των τοπικών κοινωνιών και των νησιών που έχουν σήμερα υποστεί σημαντική οικονομική επιβάρυνση από αυτή την πολύ μεγάλη περιπέτεια. Για το ζήτημα του Φ.Π.Α. δεν θα πω πολλά πράγματα, θα πω μόνο ότι εμείς ήμασταν αυτοί που υπερασπιστήκαμε τον μειωμένο Φ.Π.Α. και κάποιοι άλλοι δυστυχώς τον εκχώρησαν. Και ο μειωμένος Φ.Π.Α. δεν βρήκε τη θέση του, στο κοινωνικό μέρισμα το οποίο ο κ. Τσίπρας με τόσο μεγάλη άνεση διένειμε - ούτε καν η παράτασή του για έναν χρόνο.

Από εκεί και πέρα, όμως, υπάρχει ανάγκη για την εκπόνηση και ενός συγκεκριμένου αναπτυξιακού εργαλείου για να τονωθεί η οικονομική δραστηριότητα στα νησιά του βορειοανατολικού Αιγαίου. Δυστυχώς, ο επενδυτικός νόμος, το γνωρίζετε και εσείς, είναι ένα αδειανό πουκάμισο. Ελάχιστα τα χρήματα και ακόμα λιγότερες οι προτάσεις επιχειρήσεων οι οποίες εντάχθηκαν ή πρόκειται να ενταχθούν στον επενδυτικό νόμο. Τα νησιά, όμως, του Βορειοανατολικού Αιγαίου έχουν σημαντικά συγκριτικά πλεονεκτήματα τα οποία μπορούν και πρέπει να αξιοποιήσουν μέσα από ένα ολοκληρωμένο περιφερειακό σχέδιο το οποίο θα λαμβάνει υπόψη και την ηθική υποχρέωση της ελληνικής Πολιτείας να προσφέρει έστω και κάποια μικρά αντισταθμιστικά οφέλη στα νησιά τα οποία τόσο ταλαιπωρήθηκαν τα τελευταία χρόνια.

Να αναφέρω παραδείγματος χάριν την περίπτωση της Χίου στην οποία βρισκόμαστε. Είχα την ευκαιρία να συζητήσω πριν με το Δήμαρχο την ανάγκη να τεθεί σε απόλυτη πρώτη προτεραιότητα η επέκταση του διαδρόμου του αεροδρομίου της Χίου. Ένα έργο στο οποίο ήδη έχουν γίνει οι απαλλοτριώσεις. Δηλαδή το μεγαλύτερο κομμάτι του κόστους το έχει ήδη αναλάβει το ελληνικό Δημόσιο το οποίο πρέπει να ολοκληρωθεί έτσι ώστε να μπορέσει η Χίος να αναπτύξει πλήρως το αναξιοποίητο τουριστικό της δυναμικό. Γιατί μην κοροϊδευόμαστε, αν το αεροδρόμιο δεν μπορεί να υποδέχεται πτήσεις charter και ο διάδρομος δεν είναι αρκετά μεγάλος, δεν πρόκειται ποτέ η Χίος να γίνει ένα κέντρο τουριστικής ανάπτυξης, όπως έχει γίνει η Σάμος. Τέτοια λοιπόν έργα τα οποία δεν είναι εξαιρετικά κοστοβόρα, είναι εξαιρετικά σημαντικά για την αναπτυξιακή δυναμική του νησιού. Πρέπει επιτέλους να ολοκληρωθούν όχι μόνο γιατί θα ήταν ούτως ή αλλιώς απαραίτητα για το νησί, αλλά γιατί αποτελούν την ελάχιστη θα έλεγα ηθική υποχρέωση της οργανωμένης Πολιτείας απέναντι στο θάρρος, στον ηρωισμό και στην καρτερικότητα που οι κάτοικοι της Χίου και συνολικά των νησιών του Βορειοανατολικού Αιγαίου έχουν δείξει στη διάρκεια όλης αυτής της πολύ μεγάλης περιπέτειας.



Η αναφορά στην πολύνεκρη θεομηνία στην Αττική

Ο αρχηγός της Νέας Δημοκρατίας ξεκίνησε την ομιλία του εκφράζοντας τη θλίψη του για την τραγωδία στη Δυτική Αττική.
«Η σκέψη όλων μας βρίσκεται στους συμπολίτες μας, οι οποίοι δοκιμάζονται από μία πρωτοφανή τραγωδία στη Δυτική Αττική.

Θέλω να εκφράσω την οδύνη μου για αυτήν τη μεγάλη τραγωδία, τα συλλυπητήριά μου στους συγγενείς των θυμάτων

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου