Δευτέρα 13 Οκτωβρίου 2014

Όλα δείχνουν Μέγα Αλέξανδρο στην Αμφίπολη.



Βασιλικοί ρόδακες, μαίανδροι ίδιοι με αυτούς στην ασπίδα του βασιλιά Φιλίππου Β' στην Βεργίνα, ψηφιδωτό ίδιο με αυτό της Βεργίνας, που ίσως αποκαλύπτει την αρπαγή της Περσεφόνης από τον Πλούτωνα, και πολλά άλλα είναι στοιχεία που σε κάθε περίπτωση δεν αποκλείουν το ενδεχόμενο να είναι ο Μέγας Αλέξανδρος θαμμένος στην Αμφίπολη...Η Αμφίπολη όπως κατά τακτά χρονικά διαστήματα κάνει, συγκέντρωσε τα βλέμματα όλων σε Ελλάδα και εξωτερικό με την αποκάλυψη του πανέμορφου ψηφιδωτού στο οποίο
απεικονίζεται ένας γενειοφόρος άνδρας πάνω σε άρμα και ο Ερμής ψυχοπομπός. Επειδή όμως η αγωνία δεν έχει καταλαγιάσει και ούτε πρόκειται μέχρι να αποκαλυφθεί ο ένοικος του τάφου της Αμφίπολης, είναι σημαντικό να μελετήσουμε τα νέα ευρήματα και το τι μας αποκαλύπτουν τα ίδια... Και επαναλαμβάνουμε, το ενδεχόμενο να βρούμε τον Μέγα Αλέξανδρο, δεν πρέπει να αποκλειστεί
Ας πάρουμε όμως τα πράγματα με την σειρά... Ξεκινώντας από τις τελευταίες εξελίξεις, καλό είναι να ρίξουμε μία ματιά στο ψηφιδωτό που βρέθηκε στον τελευταίο (μέχρι στιγμής θάλαμο)]. Ξεκαθαρίζοντας πως ακόμα κάνουμε υποθέσεις, καθώς όπως φαίνεται από τις φωτογραφίες που εξέδωσε το υπουργείο Πολιτισμού το ψηφιδωτό δεν έχει αποκαλυφθεί πλήρως, είναι πολύ πιθανό να απεικονίζει την αρπαγή της Περσεφόνης από τον Πλούτωνα. Αξιοσημείωτο είναι το γεγονός πως παρόμοια απεικόνιση βλέπουμε στον τάφο του Φιλίππου στην Βεργίνα...
Το ψηφιδωτό της Αμφίπολης και η τοιχογραφία της Βεργίνας
Στην Βεργίνα, ένας από τους τάφους είναι κιβωτιόσχημος και στα λίγα οστά που βρέθηκαν στο δάπεδο δείχνουν ότι μέσα στον τάφο αυτό ήταν θαμμένοι ένας άνδρας, μια γυναίκα και ένα νεογέννητο. Δυστυχώς ο τάφος συλήθηκε από τα αρχαία χρόνια, πιθανότατα από τους Γαλάτες του Πύρρου, που έκαναν και τις άλλες καταστροφές στην περιοχή.
Αυτό όμως που δεν μπόρεσαν να πάρουν μαζί τους οι τυμβωρύχοι ήταν η μεγάλη τοιχογραφία που διακοσμεί τις πλευρές του τάφου. Στο εσωτερικό του τάφου, το κάτω μέρος των τοίχων είναι κόκκινο, στη μέση υπάρχει γαλάζια ταινία με γρύπες και λουλούδια και επάνω βρίσκονται οι μεγάλες τοιχογραφίες.
  
   Οι τρεις καθιστές γυναίκες που εικονίζονται στη μακριά πλευρά, στον νότιο τοίχο, είναι οι Μοίρες: Κλωθώ Λάχεσις και Άτροπος. Στον στενό ανατολικό τοίχο εικονίζεται μια γυναίκα καθισμένη σε βράχο και τυλιγμένη με το ιμάτιό της. Η γυναίκα είναι η Δήμητρα και ο βράχος, η «αγέλαστη πέτρα» πάνω στην οποία κάθισε η θεά όταν έφθασε κατάκοπη και απελπισμένη στην Ελευσίνα μετά την αρπαγή της Περσεφόνης από τον Πλούτωνα.
Στα αριστερά της, στον βόρειο μακρύ τοίχο, εικονίζεται η στιγμή της αρπαγής. Ο Ερμής με το κηρύκειό του τρέχει μπροστά από το άρμα του Πλούτωνα, που το σέρνουν τέσσερα άσπρα άλογα. Ο Πλούτωνας που μόλις έχει πηδήσει επάνω στο άρμα, βαστάει με το δεξί του χέρι τα γκέμια και το μακρύ του σκήπτρο, ενώ με το αριστερό κρατάει σφιχτά την Περσεφόνη που προσπαθεί να του ξεφύγει υψώνοντας τα χέρια προς τον ουρανό. Πίσω από το άρμα που φεύγει, μια φίλη της Περσεφόνης, που μέχρι πριν λίγο μάζευε μαζί της λουλούδια στο λιβάδι, κάνει μια χειρονομία που φανερώνει το φόβο και την απελπισία της.

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου