Πέμπτη 12 Φεβρουαρίου 2015

Το Μουσείο Πέλλας ξετυλίγει την ιστορία του έρωτα στην αρχαιότητα



Γνωρίζατε ότι οι αρχαίοι Έλληνες είχαν μαντικά παιχνίδια του έρωτα, ερωτικά μαντεία και ότι αντί για μαργαρίτα μαδούσαν παπαρούνα;- Το Αρχαιολογικό Μουσείο Πέλλας ξετυλίγει την ιστορία του έρωτα και των «από αρχαιοτάτων χρόνων» παιχνιδιών του.

Στην ιστορία του έρωτα και των «από αρχαιοτάτων χρόνων» παιχνιδιών του, αναλαμβάνει να μυήσει τους επισκέπτες του, το Αρχαιολογικό Μουσείο Πέλλας.


Αν σήμερα το λέμε... "μάδημα της μαργαρίτας", με το επαναλαμβανόμενο ερώτημα "Μ' αγαπά - δεν μ' αγαπά", οι αρχαίοι το έλεγαν πλαταγώνιο. Αντί για μαργαρίτα, μαδούσαν τα πέταλα μιας παπαρούνας (κόκκινης), σχήματιζαν ένα κύκλο με τον αντίχειρα και τον δείκτη του αριστερού χεριού και τοποθετούσαν ένα πέταλο παπαρούνας. Χτυπούσαν με το δεξί χέρι τον κύκλο και από την ένταση του ήχου που παραγόταν "άκουγαν " την ερωτική ένταση. Το συγκεκριμένο μαντικό παιχνίδι του έρωτα λεγόταν και  "κουδουνίστρα".

Ένα άλλο ήταν η ίυγξ (ή ίυγα)- δίσκος μεταλλικός ή χάλκινος με δύο τρύπες στο κέντρο, από τις οποίες περνούσαν ένα νήμα. Κρατούσαν χαλαρά το νήμα, το τεντώναν και το χαλαρώναν απότομα, μέχρι ο δίσκος να αρχίσει να περιστρέφεται και να παράγει ήχο. H ένταση του ήχου ήταν αντίστοιχη με την ένταση του έρωτα που ένιωθε το πρόσωπο που ποθούσε εκείνος που έπαιζε το παιχνίδι.

«Τα παιδιά θα έχουν τη δυνατότητα να ενημερωθούν για τα παιχνίδια που έπαιζαν οι ερωτευμένοι για να περάσουν τον ελεύθερο χρόνο τους ή να προβλέψουν κατά πόσο τα πρόσωπα που είχαν στη σκέψη τους ανταποκρίνονταν στην αγάπη τους· από το αθώο πλαταγώνιο των παιδιών, την ίυγγα ή τον ρόμβο, τους αστραγάλους και τη μόρα (δακτύλων επάλλαξις), μέχρι τον κότταβο των ενηλίκων, κάποια από τα οποία παίζονταν μέχρι πρόσφατα και είναι μια καλή ευκαιρία να τα ξαναπαίξουμε» λεει ο αρχαιολόγος του αρχαιολογικού Μουσείου Πέλλας Νίκος Παππάς, ο οποίος ανέλαβε και την ξενάγηση των παιδιών στον... δύσκολο κόσμο των ερωτευμένων.

«Ετοιμάσαμε, μάλιστα, για τους ξεναγούμενους και σύγχρονες ξύλινες ύιγες για να παίζουν και να μαντεύουν μόνοι τους τα ερωτικά τους« λέει ο Παππάς.

Όσο για τους ενήλικες; «Κραταιά ως θάνατος αγάπη» είναι ο τίτλος της μίας - μοναδικής εκδήλωσης του Μουσείου, που απευθύνεται στους ενήλικες, που θα πραγματοποιηθεί το απόγευμα του Σαββάτου 14 Φεβρουαρίου.

 Στην εκδήλωση για τους ενήλικες, το μοναδικό ίσως παιχνίδι είναι ο "κότταβος", ένα παιχνίδι επιδεξιότητας που έπαιζαν οι αρχαίοι Έλληνες στα νυχτερινά συμπόσια όπου το κρασί έρρεε άφθονο

Το Αρχαιολογικό Μουσείο της Πέλλας, είναι ένα από τα πιο "ερωτικά" μουσεία, καθώς φιλοξενεί στις προθήκες του τα γνωστότερα ανά τον κόσμο αγαλματίδια του έρωτα, συμπλέγματα του Έρωτα και της Ψυχής, της θεάς Αφροδίτης, αλλά και πλήθος αγγείων - ακόμα και μήτρες αγγείων του 3ου και 4ου π.Χ αιώνα από την αρχαία Πέλλα, με εγχάρακτες επιγραφές - προτρεπτικές ερωτικών πράξεων.

Το πρώτο μαρτυρημένο "μακεδονικό κείμενο" (σε γλώσσα δωρική-ελληνική) είναι η κατάρα εννέα στίχων που βρέθηκε εγχάρακτη σε μολύβδινο έλασμα (κατάδεσμο), τυλιγμένο στο δεξί χέρι νεκρής κατά την αποκάλυψη (το 1986) τάφου του 4ου π.Χ αιώνα από την περιοχή της αγοράς στην αρχαία Πέλλα. Το εύρημα, που στο νέο αρχαιολογικό Μουσείο της Πέλλας.

Οι επισκέπτες θα έχουν τη δυνατότητα, μέσα από την εικόνα, τον αφηγηματικό και τον ποιητικό λόγο, την απαγγελία και την υποκριτική, να ταξιδέψουν στο παρελθόν, το οποίο μας δίδαξε την παντοδυναμία του έρωτα.

Αφήγηση Νίκος Παππάς (Αρχαιολόγος)· Απαγγελία: Τάσος Παπαναστασίου (Ηθοποιός). Στα ενδιάμεσα κενά θα ακουστούν στίχοι και μουσική επώνυμων δημιουργών.

Το Μουσείο της Πέλλας βρίσκεται στις νοτιοανατολικές υπώρειες του λόφου του ανακτόρου, στο βορειοανατολικό τμήμα του επισκέψιμου αρχαιολογικού χώρου, σε άμεση γειτνίαση με το σύγχρονο οικισμό ανατολικά. Αποτελεί τη φυσική κατάληξη του επισκέπτη του αρχαιολογικού χώρου, όπου αυτός έχει τη δυνατότητα να ανασυνθέσει τα αρχαιολογικά στοιχεία που του παρείχαν τα μνημεία κατά την περιήγησή του και να κατανοήσει τις ποικίλες πτυχές της καθημερινής, αλλά και της δημόσιας ζωής της μακεδονικής πρωτεύουσας. Γι’  αυτό και οι θεματικές ενότητες της έκθεσης εναρμονίζονται με τους ανασκαφικούς τομείς του χώρου, χωρίς να είναι αποκομμένες η μια από την άλλη.

protothema.gr

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου